Podzemie pod vežami - živá expozícia pre verejnosť

Jaskyňa pre turistov

Medvedia štôlňa - staré banské dielo
spristupnené pre verejnosť

miesto kde sa oplatí zastaviť.
Sprístupnená jaskyňa Zlá diera na území Prešovského okresu, pri obci Lipovce
Hudba podľa môjho gusta!
www.raftingadventure.sk

www.dobrodruh.sk

Już od 1989 r. firma Air-Sport
dzięki swoim skrzydłom ułatwia adeptom latania poznanie piękna trzeciego wymiaru – powietrza
www.extreme-sports.lt

Macedónsko ´08-Cheki I
Ing. Peter Holúbek , 30.10.2008

Správa z pôsobenia v macedónskej Jakupici, september 2008
(skupina P. Vaněk, P. Holúbek)

Vo štvrtok 4. 9. 2008 okolo 17.00 vyrážame z Liptovského Mikuláša do Skopje na aute P. Vaněka (P. Vaněk, L. Vlček, P. Holúbek a v Ružomberku prisadá J. Szunyog). Večer 5. 9. 2008 prichádzame do Skopje, kde sa stretávame s celou skupinou. Ráno 6. 9. stúpame nekonečnými serpentínami so zlou cestou najskôr na chatu Karadžicu a potom priamo na planinu Jakupica. Tu rozostavíme tábor so štábnym stanom a poprechádzame sa po povrchu planiny.
   Ráno 7. 9. hľadáme jaskyňu, kde pred dvoma rokmi P. Vaněk našiel kostru. Nachádzame pri tom Fragment priepasti (N 41º 44,052´, E 021º 23,248´, 2102 m n. m.) s håbkou 5 metrov, ktorá končí snehovou výplňou. Neďaleko od nej nachádzame dieru so silným prievanom (N 41º 44,047´, E 021º 23,235´, 2100 m n. m.) s dåžkou 5 metrov. Ide o spodný vchod do jaskynného systému. Po nájdení Jaskyne s kostrou (N 41º 44,050´, E 021º 23,171´, 2127m n. m.) tu začíname sondovať. Z jaskyne vystupuje studený prievan. Po asi troch hodinách práce prenikneme cez šikmo sklonený zával dopredu. Je tu sieň s objemom asi 15 m³. Prievan ide so stúpajúceho komína, ktorý po dvoch metroch končí závalom, kde sa nedá bez technického vybavenia nič podniknúť. Preto sa vraciame k prievanu, ktorý sme našli pri Fragmente priepasti. Po niekoľkohodinovom kopaní zistíme, že zo vstupného priestoru smeruje do masívu tesný meander, cez ktorý vanie silný prievan. Nachádza sa tu veľa kostičiek drobných stavovcov. Podľa určenie J. Obucha z Botanickej záhrady UK ide o: Dinaromys bogdanovi 4 jedince, Pitymys subterraneus 4 jedince; Myotis mystacinus 1 jedinec; Plecotus auritus 6 jedincov; cf. Rupicapra rupicapra juv. 1 jedinec.
   8. 9. hľadáme jaskyňu nad salašom, ktorú nám spomínal albánsky pastier Lemi z dediny Jabločište. Bohužiaľ nenašli sme ju. Iba sme sondovali v náznaku priepasti na povrchu a našli sme jaskyňu so silným prievanom (horný vchod), ktorú vykopal M. Hurtaj na minulej výprave na Jakupicu. Vidno, že sa tu dá po krátkom kopaní postúpiť. Potom kopeme v diere so silným prievanom při Fragmente priepasti, ktorú pomenovávame po macedónsky Дува (Duva - prievan). Vyčistíme vstupnú sieň od skál a pokúšame sa naplaziť do meandra, ktorý je na hranici prieleznosti. Urobíme si vynášku materiálu k priepasti Slovačka jama.
   Celý deň 9. 9. kopeme v Duve. Rozširujeme meander a vyťahujeme z jeho dna materiál. S Ľ. Očkaikom prekonáme v hornej jaskyni s prievanom zával a postúpime o 8 metrov nižšie. V ďalšom postupe bránia úžiny. Jaskyni sme dali názov Горно дува (Gorno duva – Horný prievan). Nachádza sa asi 150 metrov výškových nad jaskyňou Duva. S pastierom Lemim lokalizujem dva vchody do jaskýň nad lokalitou Duva.
   10. 9. zostupujeme do Slovačky jamy, kde sa napojíme na meranie J. Szunyoga. Zameriame 275,86 metrov s deniveláciou 76,14 metra. Nájdeme tu osteologický materiál, ktorý J. Obuch určil ako: Mustela nivalis 2 jedince; Plecotus auritus 4 jedince; Sturnus vulgaris 1 jedinec. Noc trávime v stane pri Slovačke jame.
   11. 9. Príchod do tábora, rozširovanie úžiny v Duve. Zistíme, že meander sa na konci asi po 2 neprielezných metroch mierne rozširuje. Po ich prekonaní je možné očakávať pokrok vo výskume.
   12. 9. Zameriavame jaskyňu Gorno Duva a sondovanie v previse, ktorý sa nachádza od nej iba 20 metrov. Tu sa nám podarí vykopať jaskyňu s håbkou 5 metrov. Vanie tu silný prievan, lokalita nasáva, čiže ide podobne jako Gorno duva o horný vchod do jaskynného systému.
   13. 9. balíme tábor a zostupujeme do Skopje, 14. 9. ráno vyrážame domov. Do Liptovského Mikuláša sme prišli neskoro večer.

Napísal: Peter Holúbek

Komentáre k článku - fotogalérii / Comments to the article - photo gallery: 0x

Pridajte Váš komentár / Add Your comment
Name:
Text:

Žiadny html kód nie je povolený / No HTML is not allowed.