Podzemie pod vežami - živá expozícia pre verejnosť

Jaskyňa pre turistov


Medvedia štôlňa - staré banské dielo 
spristupnené pre verejnosť


miesto kde sa oplatí zastaviť.
Sprístupnená jaskyňa Zlá diera na území Prešovského okresu, pri obci Lipovce
Hudba podľa môjho gusta!
www.raftingadventure.sk

www.dobrodruh.sk

Już od 1989 r. firma Air-Sport  
dzięki swoim skrzydłom ułatwia adeptom latania poznanie piękna trzeciego wymiaru – powietrza
www.extreme-sports.lt
www.klubpratel.wz.cz
www.4d.sk
Jaskyniarsky klub Strážovské vrchy


Odporúcané stránky:
www.esperanto.sk
www.welzl.cz www.galeriaslovakia.sk
www.volny.cz/mongolia
www.vlasta.org
www.vanek.4d.sk



Inzercia


Orly nad stepami
Miloš Krno 
[25.10.2007, 10084]

S veľkým zármutkom v srdci sme obdržali správu, že nás navždy opustil veľký človek, človek ktorý svoj život zasvätil láske k umeniu, slovu, pravde. V práci ho poháňala myšlienka v spravodlivejšiu spoločnosť, ktorej veril celý život.




    Orly nad stepami.

    Orol plachtí nad námestím Ulánbátaru. Ulicami sa ženú autá, v parku sa prechádza mládež. Dievčatá a chlapci majú vyšportované postavy, pod pazuchami knihy. Poniže múzea zakladateľov štátu Suche-Batora a Čojbal-Sana stoja traja starci v ošúchaných ľudových odevoch, podobným županom, akoby ich zjav kontrastoval s novými časmi. Z námestia, údajne najväčšieho na svete, vyúsťujú rovné ulice s modernými domami pod vàšky, kde sa belejú plstené šiatre – jurty.
    Mongolskú ľudovú republiku som navštívil dva razy, a to v roku 1980, kedy som sa zúčastnil snemovania Asociácie spisovateľov Ázie a Afriky, a o dva roky neskoršie ako člen delegácie na Dni československej kultúry. Prirodzene, dôkladne poznať krajinu pätnásť krát väčšiu ako naša vlasť i keď iba s desatinou počtu nášho obyvateľstva, nedá sa za krátky čas, môžete si z nej odniesť iba letmé dojmy.
    Obraz starého sveta sa uchoval v chrámoch, kde sa lamovia v žltých odevoch nahlas modlia, spievajú, trúbia a bubnujú. Budhistický chrám vyzerá o čosi teplejší ako temravý, studený kresťanský kostol, ktorý v každom rohu hrozí prísnym súdnym dňom, peklom, večným zatratením, hovorí o slzavom údolí, o tànistej ceste útrap a pokánia. Budhistický chrám je veselý, zo stien a z oltárov kričia pestré farby, zlaté sochy často znázorňujú radosť i večnosť pozemského života a s ním spojenú lásku i plodenie.
    Navštívil som starobylé mesto Char-Chorin, založené v trinástom storočí na podnet vládcu Džingischána. Postavili ho najlepší majstri tých čias, medzi nimi aj zajatci z Európy. Zo starého mesta ostali iba zrúcaniny, sochy a hrobky, medzi nimi aj hrobky dvoch synov veľkého chána. Nedávno archeológovia tam vykopali dve egyptské masky, čo svedčí o čulých stykoch starého Char-Chorina s ostatným svetom.
    V bielej ohrade so stoôsmimi káplnkami stoja staré budhistické chrámy a kláštor Erdene-Dzu, postavený v šesťnáctom storočí. Kláštor bol kedysi centrom mongolských budhistov. Zlaté sochy zobrazujú Budhu v mladosti i v zrelých rokoch, bohyňu Ajus, ktorá má všade oči – na dlaniach, na nohách, ba aj v ušiach. Boh mieru rozdáva ľuďom šťastie a preto potrebuje toľko rúk ako pavúk nôh. Strašné masky na stenách vraj odháňajú od človeka zlo. Pred sochami v Erdene-Dzu, ale aj v ulánbátarskych chrámoch človek pochopí, čo všetko mohlo neskoršie inšpirovať nejedného svetového výtvarného umelca.
    Lamovia nemeditujú iba o svojich bohoch, ale sa zaujímajú aj o osudy sveta. V roku 1979 sa v Ulánbátare konala za účasti „živého boha“ dalajlamu konferencia budhistických obrancov mieru. O rok neskoršie prišlo snemovanie spisovateľov Ázie a Afriky, ktorého som sa zúčastnil.
    Kedysi veľmi dávno zalievali Mongolsko morské vody. Pred stáročiami na jeho území kočovali Huni a iné plemená. Mongoli sa zjavili v desiatom storočí a o dvesto rokov ich zjednotil vo veľkej, výbojnej ríši Džingischán. Pred revolúciou ľudia v Mongolsku nesmeli porušiť pôdu. Bola svätá a hriech spáchal ten, čo ju poranil pluhom, čakanom, ba aj nohou. Po vzniku ľudovej republiky v roku 1921 sa postupne obrábali celiny a aj napriek ťažkým poveternostným podmienkam – v zime namerali až 56 stupňov mrazu, v lete býva horúčava – Mongoli vypestujú pšenicu, zemiaky a zeleninu. Geológovia, aj z Československa, prebádali håbky zeme, z ktorej sa dnes ťažia milióny ton rudy.
    V hlavnom meste som navštívil obrovský obuvnícky podnik, postavený našimi odborníkmi, vybavený najnovšími strojmi našej výroby, ktorý chrlil ročne vyše milióna obuvi. Stovky dievčat pri strojoch, ktoré sa zaúčali v Partizánskom a Bardejove, hovorili slušne po slovensky. Podľa dialektu ste mohli zistiť, v ktorom z oboch našich miest trávili učňovské roky. Jedna z nich, milovníčka poézie, si priniesla zo Slovenska hàbu knižiek, medzi nimi aj moje miniatúry Tisíc neviditeľných krídel, z ktorých na večierku predniesla ukážku.
    Jurty a kočovní pastieri – arati, ktorí sa sťahujú s rodinami podľa paše z miesta na miesto, nepatria do minulosti. Jurty, odolné proti zemetraseniu, naväzujú na národné tradície, no dnes sú už zmodernizované – vybavené nábytkom, železnou pecou, kobercami a rozhlasovými prijímačmi.
    Bol som hosťom u aratov v stepnej doline neďaleko hlavného mesta, Terelži. Arati predvádzali krotenie koňa, uháňali na koni za zdiveným žrebcom a dokonale hádzali laso. Dievčatká i chlapci od štyroch rokov závodili na malých koníkoch s dospelými a nad nimi plachtili orly.
    Vábila ma krajina krásami prírody s bohatou faunou, v ktorej nechýbal medveď, sivý a červený vlk, snežný bars, los, divá ťava, jeleň, diviak, rys, srnec, muflón, divá mačka, ani orol. V priezračnej rieke Orchon sa mi podarilo za pol hodiny chytiť päť tamojších hlavátok, tajmenov, čo si naši rybári vedia iba veľmi ťažko predstaviť.
    Mongoli neradi jedia ryby. Keď ma zazrel s udicou v ruke starý arat, pokrútil hlavou. Pochválil ma iba potom, keď som sa mu priznal, že aj poľujem, a spýtal sa ma, či máme u nás divé ťavy. Sklamal som ho. Starec ma poľutoval a potom sa rozhovoril ako chytá mladé divé ťavy a ako ich krotí. Obyčajne domáca ťava neprijíma divé mláďa a odháňa ho od seba, no stačí zapískať na píšťale nejakú melódiu a stará ťava znežnie a ponúkne mlieko divému mláďaťu. Pri zvukoch hudobných nástrojov vraj aj slzu vyroní.
    Varená baranina, maslo a mlieko, najmä kobylie, z ktorého mútia znamenitý kumys s liečebnými účinkami, nikdy nechybuje na mongolskom stole. Nie nadarmo pripadá v republike na obyvateľa dvadsaťštyri koní a kobýl-dojníc.
Dva razy som sa dostal do lietadla, ktoré pilotoval syn maršala Čojbal-sana. Pamätám si na let do ďalekého Ovorchangajského kraja, do mesta Arvajcher. Preleteli sme aj dvesto kilometrov bez toho, že by sme videli človiečika. Pod nami sa rozprestierali holé vršky a step, soľné jazerá a iba tu a tam sa zaligotala rieka, alebo zabeleli jurty a okolo nich sa hemžili stáda koní, kráv, jakov, tiav, oviec a kôz.
    Počas Dní československej kultúry, ktoré umožnili Mongolom vidieť vystupovať náš SĽUK, besedoval som s čitateľmi a spisovateľmi – s predsedom Zväzu spisovateľov Mongolska Cedetom, s básnikmi Daždórovom, Uranchajom a Davaniamom a s prozaikom Erdenem. Žiaľ, moji dobrí známi, básnici Čimit a Javuchulán, ktorého pozná z prekladov aj slovenský čitateľ, už neboli medzi živými.
    Na konferencii Asociácie spisovateľov Ázie a Afriky sa zúčastnili v Ulánbátare predstavitelia päťdesiatich krajín, medzi nimi sme boli aj niekoľkí spisovatelia z Európy. Účastníci zdôrazňovali, že kultúra je protikladom vojny a rasizmu. Pakistanský básnik Faiz Achmad Faiz povedal: „Hlavnou úlohou spisovateľa je pomáhať svojmu ľudu naučiť sa rozoznávať dobro od zla.“ Mongolský spisovateľ, akademik D. Damin-suren zdôraznil, že „bojujeme o to, aby na našej zemi bol človek človeku stále priateľom a nie nepriateľom, aby štáty žili v mieri a priateľstve, aby navždy zmizlo nepriateľstvo a nenávisť medzi národmi.“
    Z krajiny aratov a tritisícpäťsto jazier odniesol som si ponaučenie od ľudí, čo poznajú samotu na stepiach a v púšti, že bez priateľstva sa nedá žiť.


Komentáre k článku - fotogalérii / Comments to the article - photo gallery: 0x



Pridajte Váš komentár / Add Your comment
Name:
Text:
 

Žiadny html kód nie je povolený / No HTML is not allowed.